اسبوع الجرافيتى العنيف ،mad graffiti week



  

       " السلطات تخشى من هؤلاء الذين يرسمون على الابنية العامة لأن هذه هى اول خطوة فى طريق استعادتهم لها " 
                                    نادين العلالى ، كاتبه بريطانية من اصول مصرية

الناس كلها بتشتمنى عشان بارسم جرافيتى على ابنية عامة ، و عشان باعتبر ان الشخبطة اللى ع الحيطان دى فن زيها زي ارقى انواع الرسم ، فقررت انى اسرد وجهه نظرى فى الجرافيتى و احط كام رسمة كده علشان اللى عايز يشارك ف " اسبوع الجرافيتى العنيف " من 18 لـ 25 يناير ، و ده كدعوة للنزول يوم 25 يناير .
لنتفق اولا ان الجرافيتى هو فن وليس شخبطة ، حتى اللى انت شايفه بسيط منه ، ده فن مش شخبطة ، لأنك متقدرش تحط معايير محددة للفن ، حتى الراجل اللى كاتب كلام بشكل عشوائى و بخط وحش ، ده فن ، لانه ببساطة مفيش معايير محددة للفن ، قولى طريقة تقيس بيها درجة الفن و انا هوافقك ان ده مش فن .
لنتفق ثانياً ان الجرافيتى مثله مثل اى فن هو وسيلة تعبيير عن الرأى يستطيع ان يستخدمها الفنان للتعبير عن رأيه ، تمام ؟
لنتفق ثالثاً ان حريية التعبيير عن الرأى باى طريقة مدامت لم تتعدى على حريات الاخرين هى حق فوق دستورى مكفول لاى انسان بلا تمييز ,
لنتفق رابعا ان الجرافيتى مثل اى وسيلة اخرى للتعبير عن الرأى كالمظاهرات و الاضرابات و الاعتصمات قوته هى الحاق الضرر بمصالح الاخرين ، حتى وسائل التعبير اللى انت شايفها سلمية ، زى مثلا الجرايد ، ماهو نا لما باقول فكرة معينة ضد فكرة تانية ، فانا بضر الفكرة التانية و اصحابها صح ؟
اذا اتفقنا على هذه الاسس الاربعه سنجد ان الجرافيتى مثله مثل المظاهرات هو فعل يقوم به مجموعه ايجابية تحاول اقناع الاخرين برأيها ، المجموعه الايجابية دى مش شرط تكون اغلبية ، بس هي ايجابية ، معنديش مشكلة ان حد يعمل جرافيتى لمبارك ، هو حر ، بس هو ايجابى و اشتغل عشان يعبر عن رأيه و بيحاول يقنع بيه الناس التانية
الاتهام الجاهز للجرافيتى – خصوصاً داخل اسوار الكليات – انه غير معبر عن رأى الجميع ، لو خايف ان الجرافيتى بتاعى يبقى معبر عن رأى مصر كلها رغم انه ربما يعبر عن قله فليه مخفتش ان التحرير يعبر عن مصر كلها وقت الثورة .
لو انت شايف ان الجرافيتى هو فن قبيح ، يبقى متلومش اللى بيعمله ، لوم المجتمع اللى اخرج هذا الفن، الفن يا سادة هو لسان حال المجتمع .
اخر مدرسة عظيمة فى الفن هي الفن الحديث ، و دى بمدارسها المختلفة " زى الواقعية و السيريالية و التكعيبية ..." فكرتها الاساسية هي ببساطة انه بيواجه المجتمع بمدى البشاعة اللى هو فيها ، بعد الحرب العالمية الاولى ، و بعد كل الدمار و الخراب اللى حصل فى اوربا ، كان المجتمع مستنى الفنانين يرسمولهم ورد و انهار و مناظر طبيعية و حجات حلوة ، بس الفنانين مكنوش قادرين انهم يضحكو على نفسهم ، و يرسمو انهار خمر بينما الحقيقة ان فيه انهار دم ، و عشان كده كان الفن الواقعى بيصفه النقاد انه فن " جرئ و وحشى " الكلمتين دول هما الطريقة المهذبة عشان تقول انه فن قبيح بمعيارك عزيزى المواطن الشريف .
لو هتشيل كل جرافيتى وتبيض فوقه، يبقى روح المتاحف و قطع لوح سليفادور دالى اللى كان بيقدم فن قبيح عشان يقول ان العالم بهذا القبح .




دى مشاركات من المدونة ف اسبوع الجرافيتى العنيف :)

الجنزورى منتهى الصلاحية
بكرة الثورة التانية تقوم مش هتسيب ع الكتف نجوم

عيش حرية عدالة اجتماعية ، او نهلك دون ذلك

اضغط ع الصور لتكبيرهم ،
هتلاقى طريقة رش الجرافيتى و رسومات تانية كتير من صنع الرفيق فادى شريف فى اللينك ده
اللى هيسألنى اللينك فين هاشتمه ، اضغط على كلمة اللينك يا ذكى :)